Przedszkole nr 115 w Krakowie - artyku³y


Dewiza

Każde dziecko jest artystą
 



Zadania główne

Wprowadzenie dziecka w świat muzyki i rozwijanie jego zainteresowań muzycznych.


Nasi Goście

Od października 2010 jesteś naszym . gościem.

Vademecum konkursu muzycznego - czyli prawie wszysko o organizacji konkursu piosenki


Renata Pietkiewicz



Śpiew jest jedną z podstawowych form ekspresji dziecka, a piosenka najprostszym utworem muzycznym, który dziecko jest w stanie przeĹźyć, zrozumieć, zapamiętać i odtworzyć.

Rola piosenki w ogólnym i muzycznym rozwoju dziecka stawia śpiew na czołowym miejscu wśród pozostałych form wychowania muzycznego

w przedszkolu. Dzięki róĹźnorodności charakteru i nastroju śpiewanych piosenek wzbogaca się świat uczuć dziecka, kształtuje jego postawa estetyczna.

Radosny nastrój towarzyszący śpiewaniu wpływa na wzmoĹźoną aktywność, która przenosi się często równieĹź na inne dziedziny działalności dziecka.



Często juĹź w wieku przedszkolnym da się zauwaĹźyć predyspozycje i zdolności muzyczne dziecka. Niezwykle waĹźne jest promowanie takich małych talentów czemu niewątpliwie sprzyja uczestnictwo w konkursach piosenki, organizowanych przez róĹźne placówki i instytucje.

Niestety konkursy piosenki nie cieszą się taką dużą popularnością jeśli chodzi

o ich organizację jak np. konkursy plastyczne.

Korzystając z własnych doświadczeń nabytych podczas organizacji konkursów piosenki, oraz zdobytych w trakcie uczestniczenia w róĹźnorodnych tego typu przedsięwzięciach pragnę podzielić się nimi z osobami, które stają przed wyzwaniem organizacji konkursu muzycznego.

Należy zadać sobie pytanie, kto ma być adresatem konkursu (soliści czy zespoły) W znacznej mierze odpowiedź będzie uzależniona od zaplecza i

moĹźliwości placówki w której będzie odbywał się konkurs oraz od środków finansowych na to przedsięwzięcie.

Ja chciałam się skupić na organizacji konkursów dla solistów.



Wstępne przygotowania:



1 Regulamin konkursu wraz z kartą zgłoszenia.

KaĹźdy regulamin powinien zawierać kompletne i wyczerpujące informacje nt konkursu, który organizujemy.

· kto jest organizatorem

· adresat konkursu (soliści, zespoły, wiek dziecka, limit osób z placówki)

· warunki konkursu (tematyka piosenek, co będzie brane pod uwagę przy ocenie)

· miejsce, data i godzina konkursu (jeśli organizatorem jest przedszkole to dobrym dniem na zorganizowanie konkursu jest sobota ze względu na to, iĹź jest to dzień wolny od zajęć przedszkolnych- „puste przedszkole”. Ponadto w sobotę w występach mogą wziąć udział takĹźe rodzice dzieci)

· w jaki sposób dokonywać zgłoszeń i do kiedy

· inne informacje zaleĹźne od specyfiki danego konkursu

· telefon kontaktowy do organizatora



Karta zgłoszenie winna zawierać informacje, które mają znaczenie dla organizatora-wiek dziecka, nazwa placówki, tytuł piosenki, czas trwania, osoba zgłaszająca dziecko, telefon kontaktowy



Aby dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych uczestników dobrze jest rozesłać regulaminy droga emailową do placówek wychowania przedszkolnego oraz umieścić regulamin na stronie internetowej czasopisma: „BliĹźej przedszkola”.



2.Sponsorzy, wybór jurry.

Na tym etapie istotna jest informacja jakimi środkami finansowymi dysponujemy. W zależności od możliwości sponsora będą to albo konkretne artykuły (słodycze, zabawki itp.) lub środki finansowe na ich zakup.

W związku z tym naleĹźy wystosować pismo do danej instytucji z informacją o naszych potrzebach i najlepiej umówić się osobiście na spotkanie.

NaleĹźy takĹźe nie zapomnieć o oficjalnych podziękowaniach, które wysyłamy lub dostarczamy osobiście.

Niezwykle waĹźny jest wybór osób do komisji konkursowej. Niewątpliwie prestiĹź konkursu podnosi obecność osób kompetentnych w danej dziedzinie w tym wypadku związanych z muzyką. W skład komisji powinny wejść osoby o wykształceniu muzycznym: nauczyciele rytmiki, nauczyciele śpiewu i emisji głosu, pracownicy DK prowadzący tam zajęcia muzyczne, śpiewacy, muzycy itp. Brak takich osób w składzie powoduje w moim przekonaniu obniĹźenie rangi konkursu.



Bezpośrednie przygotowania (następują po zamknięciu listy zgłoszeń)



1.Rozwiązania techniczne.

Od ilości uczestników zaleĹźy w jakiej formie przebiegać będzie konkurs.

Moje doświadczenia podpowiadają mi iĹź w przypadku duĹźej ilości występujących (powyĹźej 20 osób) konieczne jest ich podzielenie na grupy występujących. Dzięki temu unikniemy zniecierpliwienia wśród najmłodszej grupy widowni z powodu przedłuĹźającego się oczekiwania na występ, a tym samym usprawnimy przebieg całego konkursu.

Decydując się na takie rozwiązanie winniśmy poinformować uczestników telefonicznie, w której z grup wystąpi dziecko, podając dokładną godzinę występu danego dziecka.







2.Dyplomy, upominki, poczęstunek.

Mając pełne dane uczestników moĹźemy przystąpić do przygotowania dla nich dyplomów za udział wraz z drobnymi upominkami oraz pisemnych podziękowań dla nauczycieli, którzy przygotowali dziecko do występu.

W moim przekonaniu istotne jest przygotowanie „słodkiego poczęstunku” dla małych artystów, który będzie miał miejsce po występach.



3.Przygotowanie niezbędnych dokumentów (listy, arkusze)

Dobrze przygotowane dokumenty ułatwią nam przebieg konkursu. Proponuję nie zapomnieć o sporządzeniu:

· listy występujących, która będzie wyeksponowana w miejscu widocznym dla wszystkich uczestników

· identyfikatorów dla dzieci występujących

· arkusza ze wszystkimi danymi uczestników niezbędnego dla kaĹźdej z osób zasiadających w komisji konkursowej (imię i nazwisko, wiek, tytuł piosenki, przedszkole, miejsce na ocenę występu)

· lista dla osoby prowadzącej konkurs



4.Przygotowanie placówki do występów.

Tuż przed konkursem należy przemyśleć, jak będzie przygotowane przedszkole na przyjęcie gości. Wg mnie niezbędne jest:

· przygotowanie miejsca, w którym schodzą się dzieci przybywające na konkurs (tutaj mogą się przebrać i przygotować do występu)

· miejsce na spoĹźycie „słodkiego poczęstunku” po występach (to miejsce przed występami moĹźe pełnić rolę tzw. „bezpośredniej poczekalni”, gdzie dzieci przy stolikach mogą coś narysować lub pobawić się grami czy układankami)

· przygotowanie sali do występów

- udekorowanie sali

- przygotowanie stanowiska dla komisji oraz miejsca dla widowni

- przygotowanie i sprawdzenie sprzętu nagłaśniającego oraz odtwarzacza CD (wyznaczenie osoby, która będzie „czuwała” nad prawidłowym ich funkcjonowaniem podczas występów)

- przygotowanie w jednym miejscu dyplomów, upominków, podziękowań do wręczenia



Przebieg



Po takich przygotowaniach konkurs powinien przebiegać bardzo sprawnie.

Dzieci przychodzące są kierowana do miejsca, gdzie się przebierają i gdzie mogą oczekiwać na swoją godzinę występu.( 1 osoba musi być za to odpowiedzialna)

PóĹşniej dzieci spędzają czas w sali występów, gdzie nie tylko same występują ale i słuchają występów innych. Następnie odbierają dyplomy za udział

i upominki, potem są zaproszone na „słodki poczęstunek”.

Po występach każdej z grup głos może zabrać wybrana osoba z komisji

i wypowiedzieć się krótko na temat występów wszystkich artystów.

Wiadomo iĹź werdykt zostaje wydany dopiero po wysłuchaniu wykonawców wszystkich grup, dlatego wyniki nie są podawane w dniu konkursu.



Wyniki oraz koncert laureatów.



Informacja na temat wyników konkursu powinna się ukazać się w moĹźliwie jak najszybszym terminie na stronie internetowej organizatora oraz czasopisma: „BliĹźej przedszkola” gdzie był ogłoszony konkurs. Wraz z nią powinien zostać umieszczony krótki protokół konkursowy z podaniem kryteriów, jakimi kierowało się jurry przy ocenie.



Organizator powinien równieĹź bezpośrednio poinformować samych laureatów

o zdobytych miejscach i o dokładnej dacie koncertu finałowego, jeśli taki przewiduje. (termin takiego koncertu ustalamy nie dalej niĹź tydzień od ogłoszenia wyników)

Dodatkowy występ dzieci nagrodzonych wg. mnie ma bardzo duĹźe znaczenie gdyĹź staje się wielkim przeĹźyciem dla małych artystów, a dla organizatora kolejnym istotnym wydarzeniem. Na ten koncert moĹźna zaprosić np. przedszkolaków z placówki gdzie był organizowany konkurs, by obejrzeli finalistów. Dla laureatów oprócz nagród i dyplomów moĹźna takĹźe przygotować niespodziankę w postaci występów dzieci przedszkolnych oraz wspólnych zabaw integracyjnych..



Podane przeze mnie powyĹźsze wskazówki jak juĹź wcześniej wspomniałam są efektem własnych doświadczeń oraz doświadczeń innych w zakresie organizacji konkursów piosenki. Gorąco zachęcam nauczycieli wychowania przedszkolnego do wypracowania własnego modelu organizacyjnego konkursu. Mam nadzieję, Ĺźe w jego opracowaniu choć niektóre moje doświadczenia okażą się pomocne.









Renata Pietkiewicz

Nauczyciel wychowania przedszkolnego




.