Przedszkole nr 115 w Krakowie - artyku³y


Dewiza

Każde dziecko jest artystą
 



Zadania główne

Wprowadzenie dziecka w świat muzyki i rozwijanie jego zainteresowań muzycznych.


Nasi Goście

Od października 2010 jesteś naszym . gościem.

Dlaczego i w jaki sposób powinniśmy chwalić dzieci?


Ewa Fałek


Dzieci bardzo potrzebują uwagi swoich rodziców, opiekunów i domagają się jej róĹźnymi sposobami.Gdy dorośli nie reagują na pozytywne zachowania dzieci, nie wzmacniają ich doceniając i chwaląc,dzieci próbują zwrócić uwagę na siebie w inny sposób. Podejmowane wtedy przez dzieci działania i zachowania są bardzo często nieakceptowane przez najbliĹźszych np:krzyk, zaczepianie, bicie itd. Często kiedy dziecko zachowuje się poprawnie, prawie nie zwracamy na nie uwagi. Zajmujemy się swoimi sprawami ( PrzecieĹź bawi się grzecznie). Gdy dziecko zaczyna "marudzić" albo staje się niegrzeczne, kierujemy na nie swoją uwagę. W ten sposób zupełnie wbrew naszym intencjom utrwalamy złe zachowanie dziecka. Dzieci reagują bowiem według zasady : " lepiej być skrzyczanym i pouczanym niĹź ignorowanym". Dla dziecka taka sytuacja jest często niezrozumiała - rodzice poświęcają mu swoją uwagę, tylko wtedy kiedy "nabroi" lub zachowuje się nie tak, jak tego oczekiwano. 

Pochwały i zachęty pomagają dziecku w kształtowaniu samooceny, dodają wiary we własne moĹźliwości, pomagają lepiej radzić sobie z problemami, dają poczucie  bezpieczeństwa. 

 Dziecko często nagradzane i chwalone stara się być jeszcze lepsze ! Z drugiej strony, dziecko stale krytykowane dochodzi do wniosku, Ĺźe jego wysiłki i tak nie mają sensu skoro dorośli okazują jedynie niezadowolenie. 

 

Jak skutecznie chwalić dziecko ?  

 

1. Pochwały muszą być skierowane na konkretne zachowania , nie stosujmy pochwał ogólnych. Gdy oceniamy zachowanie lub twórczość dziecka, mówiąć : "ładnie , ślicznie, pięknie" dziecko nie wie, co tak naprawdę nam się podoba.WaĹźne, Ĺźeby nasza pochwała była opisana i szczegółowa a nie ogólna. Dzięki temu dziecko zobaczy, Ĺźe jesteśmy naprawdę nim zainteresowani. 

2. Nagradzajmy dziecko za dobre zachowanie.

3. Chwalmy kaĹźdy, mały kroczek dziecka ku pożądanemu zachowaniu.  

4. Pochwalmy dziecko, kiedy zaprzestało negatywnego zachowania.  

5. Unikajmy takiej pochwały, w której ukryte jest przypomnienie wczesniejszego niepowodzenia dziecka, np " No widzisz - jak chcesz to potrafisz"

 6. Nie wtracamy do naszych pochwał wyrazu "ale" - np " Cieszę się , Ĺźe mi pomogłeś , ale nie zrobiłeś ..." 

 

* Chwalmy zachowania społecznie atrakcyjne : sposoby zachowania, prowadzące do nawiązania i podtrzymywania więzi jak witanie się, żegnanie , uśmiechanie, pocieszanie, obdarowywanie, proszenie, dziękowanie , dzielenie się , ofiarowanie swojej pomocy, przepraszanie, pojednanie, nawiązywanie przyjaźni itd.
 

Informacje zaczerpnięte zostały z materiałów w ramach kampanii: "Dzieciństwo bez przemocy"  

 

.