Przedszkole nr 115 w Krakowie - artyku³y


Dewiza

Każde dziecko jest artystą
 



Zadania główne

Wprowadzenie dziecka w świat muzyki i rozwijanie jego zainteresowań muzycznych.


Nasi Goście

Od października 2010 jesteś naszym . gościem.

Dlaczego mĂłwimy zdecydowanie ,,Nie dla klapsa!"


Ewa Fałek


W naszych pociechach jest nieustanna chęć poznawania. Czasem myślimy, Ĺźe robią nam na złość swoim zachowaniem. Wielu rodziców nieraz  traci cierpliwość, mimo Ĺźe na ogół odnoszą się do swoich dzieci z miłością i wyrozumiałością. Większość matek i ojców uwaĹźa bicie dzieci za złe i niepotrzebne. Wielu czuje wstyd po wymierzeniu dziecku klapsa. Nawet rodzice którzy uwaĹźają, Ĺźe ,,bez klapsów się po prostu nie da", albo mówią: ,,Ja teĹź dostawałem w skórę i nic mi się nie stało", często woleliby nie stosować kar fizycznych. Najczęściej podnosimy rękę wtedy, kiedy sami czujemy bezsilność, jesteśmy przemęczeni, rozdraĹźnieni. Warto nauczyć się wyłapywać moment kiedy czujemy, Ĺźe jeszcze chwila a wybuchniemy i wtedy np: wyjść z pokoju, policzyć do 10, 50, 100 - do tylu, aĹź poczujemy, Ĺźe juĹź po wszystkim, najgorsze za nami, wtedy wróci jasny ogląd sytuacji. Dzieci są ,, pod ręką" do tego bez wątpienia słabsze, co sprawia, Ĺźe łatwo jest wyładować złość, z całego dnia właśnie na nich. Kiedy minie nam złość , spójrzmy z perspektywy dziecka na daną sytuację, co je tak zafascynowało, na czym skupiło swoją uwagę, co je tak pochłonęło, Ĺźe nie pomyślało. Dzieci nie mają tylu doświadczeń co my - dorośli do pewnego okresu nie potrafią przewidywać konsekwencji swoich zachowań. One nie chcą robić na złość często po prostu nie wiedzą o co nam chodzi. Kiedy popatrzymy ich oczami, łatwiej nam będzie znaleźć  w sobie więcej cierpliwości. Dzieci najłatwiej uczy się pożądanych zachowań, kiedy dorośli wyjaśniają im, jak powinny postępować, rozmawiają z nimi oraz własnym zachowaniem dają im przykład odpowiedzialności, troski i samodyscypliny. Kiedy mamy wraĹźenie, Ĺźe sytuacja jest trudna, przerasta nas, nie bójmy się podzielić obawami z ludĹşmi, którym ufamy. Często okazuje się , Ĺźe inni rodzice doświadczają podobnych trudności, korzystanie z ich doświadczeń, wsparcia moĹźe się  okazać  pomocne. Czasem warto skonsultować się ze specjalistą. 

*Bicie dzieci moĹźe doprowadzić do fizycznych urazów, tj: zasinienia, obrzęki, krwiaki itp

*Bicie dziecka niszczy jego ufność i burzy poczucie własnej wartości. 

*Dzieci które są często bite uczą się stosowania przemocy.

*Bicie dzieci uczy je, że: ''silniejszy ma zawsze rację".

*Bijąc dziecko za złe zachowanie, opiekun traci cenną  szansę nauczenia go właściwego sposobu postępowania.

*Strach nie jest skuteczną metodą uczenia dzieci pożądanych zachowań. Bite dzieci zwykle zachowują się dobrze tylko wtedy kiedy stosujący przemoc dorosły znajduje się w pobliżu.

*Dzieci są często bite za zachowania, które nie są ,,złe" czy ,,niewłaściwe", ale wynikają z ich naturalnej potrzeby badania świata.

 

Informacje zaczerpnięte zostały z materiałów w ramach kampanii: ,,Dzieciństwo bez przemocy" 

Więcej informacji na powyĹźszy temat znajdziecie Państwo na tablicy ,,Dzieciństwo bez przemocy" umieszczonej w naszym przedszkolu.  

.