Przedszkole nr 115 w Krakowie - artyku³y


Dewiza

Każde dziecko jest artystą
 



Zadania główne

Wprowadzenie dziecka w świat muzyki i rozwijanie jego zainteresowań muzycznych.


Nasi Goście

Od października 2010 jesteś naszym . gościem.

Znaczenie wychowania muzycznego w edukacji przedszkolnej.


Renata Pietkiewicz


Muzyka w Ĺźyciu człowieka pełni zasadniczą rolę. Towarzyszy mu przez całe jego Ĺźycie. Często obcujemy z nią nie zdając sobie z tego w pełni świadomości. Muzyka dla człowieka moĹźe być Ĺşródłem radości i smutku, zadowolenia, zadumy nad sensem Ĺźycia, refleksji i goryczy. Zawsze teĹź towarzyszy człowiekowi w czasie pracy, nauki, zabawy. Aktywność muzyczna w przedszkolu ma na celu rozwinięcie w dzieciach przede wszystkim dyspozycji twórczych, umoĹźliwienie im dzięki odpowiednim zabiegom wychowawczo- pedagogicznym kształtowanie nawyków i potrzeb rozkoszowania się kulturą muzyczną, współdziałania w formowaniu szczególnie cennych cech osobowości takich jak: pomysłowość, fantazja, zdolności twórcze, wyobraĹşnia, samodzielność, zaradność, zdyscyplinowanie, skłonność, do utrzymywania więzi społecznych, wraĹźliwość emocjonalna, potrzeba ładu, systematyczność, moralność itp.W wieku przedszkolnym dziecka pojawiają sie niemal wszystkie elementy charakterystyczne dla struktury zdolności muzycznych człowieka dojrzałego. Prawidłowy rozwój tych zdolności  zaleĹźy od umiejętności takiego ukierunkowania pracy nad umuzykalnieniem, aby kontakt ze światem dĹşwięków wpływał na stopniowe zwiększenie wraĹźliwości słuchowej, kształtował umiejętność przeĹźywania muzyki, wytwarzał trwale zainteresowania i nawyki niezbędne dla przyszłego odbiorcy, a niekiedy współtwórcy kultury muzycznej. Przeglądając literaturę muzyczną przekonujemy się, Ĺźe Ĺźadna ze sztuk nie daje tyle moĹźliwości rozwijania zdolności twórczych, jak właśnie muzyka. Operuje ona nie tylko dĹşwiękiem lecz i słowem, tańcem, ruchem, wizją. Literatura ta szczególnie podkreśla wpływ zajęć umuzykalniających na rozwój słuchu muzycznego, poczucia rytmu , rozwój wyobraĹşni, zainteresowań oraz zdolności. Celem prowadzenia zajęć muzycznych w przedszkolu jest podtrzymanie tych zainteresowań, rozbudzanie nowych kontaktów z dĹşwiękiem oraz umoĹźliwienie dziecku znajdowania przyjemności i satysfakcji w tych kontaktach. Muzykowanie uczy pokonywać trudności wzbudza szacunek do pracy. Słuchanie pięknych utworów muzycznych, piosenek oprócz oddziaływania na uczucia estetyczne dziecka dostarcza wzór właściwego postępowania, czyni bardziej wraĹźliwym na krzywdę innych, zachęca do naśladowania pozytywnego zachowania, wyrabia krytycyzm w stosunku do zachowań negatywnych. Zajęcia muzyczne w przedszkolu kształcą wiele dyspozycji typu intelektualnego: intensywność i podzielność uwagi, niezawodną reakcję na bodĹşce i dokładność spostrzegania, sprawną pamięć, procesy porównania i analizy, indywidualną wyobraĹşnię, społeczne zachowania, gotowość twórczych rozwiązań. Bardzo waĹźną rolą zajęć umuzykalniających jest to, Ĺźe mają one wpływ na rozwój słuchu, mowy i myślenia dzieci. Poprzez ćwiczenia ortofoniczne i emisyjne oparte na tekście melodii piosenek oraz dobrych tekstów literatury dziecięcej istnieje moĹźliwość kształcenia prawidłowej wymowy, poprawności w wypowiadaniu głosek, umiejętnego gospodarowania głosem. Wykonywanie rytmów i prostych tematów rytmicznych na instrumentach nie melodycznych wpływa na kształtowanie procesu analizy i syntezy słuchowej. Realizacja zdań wymaga zachowania korelacji treści z innymi działami programu jak: wychowanie umysłowe, plastyczne, zdrowotne. Wpływ to ma na atrakcyjność zajęć umuzykalniających i wszechstronny rozwój dzieci. Bardzo waĹźna jest więc rola nauczyciela, który powinien stymulować  rozwój umiejętności muzycznych. Stosowanie zabaw muzycznych, muzycznych gier dydaktycznych moĹźe w duĹźym stopniu uatrakcyjnić zajęcia pobudzić aktywność muzyczną, stymulować ją. MoĹźliwie jak najczęściej naleĹźy wykorzystać przeĹźycia dziecka związane z akustycznym odbiorem rzeczywistości, odtwarzać je w zabawie. Większość dzieci pierwszy świadomy kontakt z muzyką nawiązuje dopiero w przedszkolu. Zatem przed nauczycielką przedszkola jest piękne ale trudne zadanie - wprowadzanie dzieci w świat muzyki. Jest to kolejny etap kształtowania i doskonalenia wraĹźliwości dziecka, który rozpoczął się z chwilą przyjścia na świat. Od wychowawcy zaleĹźy więc, w jakim kierunku zmierzać będzie rozwój muzyczny dziecka, jak wykształci się jego aparat głosowy oraz to czy dziecko w przyszłości polubi muzykę czy będzie się nią interesować

Wiedząc jak cenny wpływ na rozwój dziecka ma kontakt z muzyką , stworzyliśmy w naszym przedszkolu zespół wokalno- instrumentalny : ,,Wesołe Nutki". O tym co dzieje się na zajęciach zespołu jaki jest repertuar piosenek, gdzie występujemy w najbliĹźszym czasie, moĹźna się dowiedzieć ze strony internetowej nauczyciela prowadzącego: www.pitkiewicz.renata.edomena.pl (zakładka ,,zespół")

 

.