Przedszkole nr 115 w Krakowie - artyku³y


Dewiza

Każde dziecko jest artystą
 



Zadania główne

Wprowadzenie dziecka w świat muzyki i rozwijanie jego zainteresowań muzycznych.


Nasi Goście

Od października 2010 jesteś naszym . gościem.

Jak z szacunkiem i miłością wyznaczać dziecku granice


Ewa Fałek


DRODZY RODZICE!

Wiek przedszkolny to dla dziecka czas inicjatyw, podejmowania szeregu aktywności, urealniania tego , co moĹźna osiągnąć.W eksperymentowaniu i nabywaniu nowych umiejętności dziecko potrzebuje jasnych zasad, które dadzą mu poczucie bezpieczenstwa i pozolą na aktywne odkrywanie świata.

Bycie rodzicem polega między innymi na wyznaczaniu granic. Naturalnym i normalnym jest, Ĺźe dziecko testuje owe granice. To nie jest niesforność, ale część procesu uczenia się! Właściwie formułowane komunikaty pomagają dzieciom robić to, czego od nich oczekujemy.Dzięki nim wiedzą, jakie zachowania są pożądane, a jakie nie. Jeśli zaleĹźy nam, by dziecko posprzątało w swoim pokoiku, powiedzmy mu konkretnie, czego oczekujemy np. ,,zaleĹźy mi na tym, Ĺźebyś wszystkie klocki powrzucał do pudełka, a misie posadził na półeczce". Podobnie w przypadku oczekiwania ,,bądĹş grzeczny" powiedzmy o konkretach np. ,,chcę, Ĺźebyś w przedszkolu słuchał pani i wykonywał jej polecenia".

Mówiąc o naszych oczekiwaniach, warto uĹźywać słów - kluczy, takich jak:

-Oczekuję, że......... (,,Oczekuję, że zabawki będą posprzątane.")

-Zależy ma na tym, żebyś.........

-Chcę, żebyś...........

-Potrzebuję twojej pomocy w .......

  • WyraĹş swoje uczucia, nie atakując charakteru dziecka.

          ,,Złoszczę się, kiedy widzę porozrzucane zabawki w twoim pokoju"

  • WskaĹź dziecku, jak moĹźe postąpić, np.

          ,,Misie poukładaj na półce, a samochodziki i klocki do pudełek"

  • Zaproponuj wybór.

          ,,MoĹźesz bawić się wszystkimi zabawkami, ale musisz je sprzątać zanim pójdziesz oglądać bajkę. Jeśli nie posprzątasz zabawek, nie będziesz mógł oglądać bajki.Decyduj sam".

  • Przejmij inicjawywę.

          Dlaczego nie mogę oglądać bajki?

          Ty mi powiedz dlaczego?

          Pozwól dziecku samodzielnie znaleźć odpowiedĹş na dręczące je pytanie, dzięki temu dostrzeĹźe konsekwencje swojego postępowania.

  • Wspólnie rozwiąż problem

           ,,MoĹźemy ustalić, Ĺźe jeśli będziesz potrzebował pomocy przy sprzątaniu poprosisz mnie o pomoc, a potem wspólnie pooglądamy bajkę"

-Opisz, co widzisz lub przedstaw problem (bez wskazania winnego)

 zamiast: ,,Znowu nie posprzatałeś kredek ze stołu" powiedz:,,Nie mogę podać obiadu, dopóki kredki sa porozrzucane na stole"

-Udziel informacji

zamiast:,,nie skacz po kanapie" powiedz: ,,kanapa nie jest od skakania, możesz skakać na podłodze"

-Opisz, co czujesz (nie mów o charakterze dziecka)

zamiast:,,jesteś strasznym bałaganiarzem"powiedz:,,mie lubię, gdy zapominasz o pozbieraniu klocków do pudełka"

-Napisz liścik (dla młodszych dzieci może być rusunkowy) -warto żeby był humorystyczny

zamiast:,,znowu nie umyłeś rączek" zostaw liścik przy mydelniczce:,,uwielbiam Twój dotyk!- Twoje mydło;)"

-Wykorzystaj zabawę

zamiast: ,,Masz natychmiast pozbierać zabawki do pudełka" powiedz: ,,zobacz Twoje lalki bawią się wesoło, ale chyba zbliĹźa się burza - pomóĹź im dotrzeć do domku, ratuj je szybko, bo strasznie zmokną -brawo - uratowałeś wszystkie lale!

Rodzice są dla dzieci wzorem do naśladowania, warto o tym pamiętać!Jeśli chcemy nauczyć czegoś dziecko, pokaĹźmy mu, Ĺźe my sami przestrzegamy tej zasady. Pamiętajmy równieĹź o pochwałach, o tym, by doceniać kazdy przejaw dobrego zachowania dziecka i wykonanie polecenia!

 

Ĺšródło:Artykuły w ramach kampanii ogólnopolskiej ,,Dzieciństwo bez przemocy"

 

Nasze przedszkole od paĹşdziernika 2009r bierze udział w ogólnopolskiej kampanii społecznej ,,Dzieciństwo bez przemocy" prowadzonej przezFundację Dzieci Niczyje.Warszawa ul.Walecznych 59.www.fdn.pl

.