Przedszkole nr 115 w Krakowie - artyku³y


Dewiza

Każde dziecko jest artystą
 



Zadania główne

Wprowadzenie dziecka w świat muzyki i rozwijanie jego zainteresowań muzycznych.


Nasi Goście

Od października 2010 jesteś naszym . gościem.

Polskie tańce narodowe w przedszkolu


Małgorzata Pomykała


,,Polskie tańce narodowe w przedszkolu" to program edukacji przedszkolnej realizowany w przedszkolu z dziećmi 5 - 6 letnimi, przez nauczycielkę Małgorzatę Pomykałę. Tańce ludowe są wyrazem twórczości ludu i stanowią jeden z elementów kultury narodowej, przepełnione są bogactwem wiedzy na temat historii naszego kraju. Dzieci poznając tańce ludowe z róĹźnych regionów Polski zdobywają dodatkową wiedzę o swoim kraju o jego przodkach i tradycjach. Rozpoczynanie ,,edukacji folklorystycznej" juĹź w przedszkolu moĹźe ewoluować w kierunku przyjęcia folkloru polskiego jako coś swojskiego, a znajomość przyśpiewek ludowych i kroków tańca niewątpliwie wzbogaci osobowość dzieci. Taniec dla człowieka był, jest i zawsze będzie rodzajem jego aktywności przejawiającej się w określonej formie ruchowej, sposobem przeĹźywania i przekazywania emocji. Do zasadniczych funkcji tańca zaliczamy rozwijanie dyspozycji psychofizycznych takich jak: spostrzegawczość, pamięć, koncentracja, szybka reakcja, koordynacja wzrokowo- ruchowa, orientacja w schemacie własnego ciała i w przestrzeni. W kaĹźdej postaci, w spełnieniu kaĹźdej funkcji taniec jest przejawem ruchowej działalności człowieka, a jego tworzywem są ruchy ludzkie. Jest to jednak specyficzny rodzaj ruchowej aktywności człowieka. Podobnie jak inne formy kultury fizycznej, ruchy taneczne są wyabstrahowane z czynności uĹźytecznych, stanowią pewne uogólnienie ruchowe tych czynności. MoĹźna więc zdefiniować taniec jako ruchową aktywność człowieka, wyabstrahowaną z czynności uĹźytecznych, ujętą w pewne układy rytmiczne wyraĹźającą określone treści i uczucia. Taniec zawsze spełniał i spełnia rolę  Ä¹Â›rodka usprawniającego motoryczność ludzką czynnika wpływającego na rozwój i kształtowanie sprawności ruchowej człowieka i określonych cech motorycznych, zarówno ilościowych jak i jakościowych. Taniec jest skutecznym sposobem kształtowania precyzji ruchów. W najbardziej jednak ewidentny sposób taniec kształtuje rytmiczność ruchów człowieka. Taniec pozwala na twórcze wypowiadanie się człowieka poprzez ruchy ciała pozwala na improwizację ruchową gdyĹź wszelkie kroki, figury i układy taneczne zostawiają zawsze duĹźy margines dowolności ruchowo- wyrazowej. Wymienione walory ruchów tanecznych i ich niezaprzeczalny wpływ na ogólny rozwój psychofizyczny człowieka, pozwala nam stwierdzić, Ĺźe taniec jest jedną z form kultury fizycznej i przejawia sie w róĹźnych jej postaciach. Jest czynnikiem kształcenia ogólnej sprwaności specjalistyczno - sportowej. Jest on równocześnie jedną z form rekreacji ruchowej, szczególną formą rehabilitacji psychofizycznej. Celowo zamierzony w zakresie tych funkcji moĹźe spełniać swoją rolę w bardzo szerokim zakresie. Nauka regionalnych i narodowych tańców jest równocześnie szkołą patriotycznego wychowania. Znaczną rolę w atrakcyjności tańca jako formy zajęć ruchowych odgrywa podkład muzyczny. Dostarcza on nie tylko przyjemności estetycznych, ale ułatwia ruch czyni go mniej nużącym wyzwala pewne emocje, które niwelują ujemne skutki fizycznego zmęczenia. Zabawowy charakter czynności tanecznych, emocjonalne zaangaĹźowanie sprzyjają odprężeniu psychicznemu, służą zmniejszeniu napięcia, likwidacji Ĺşródeł frustracji.

.