Przedszkole nr 115 w Krakowie - artyku³y


Dewiza

Każde dziecko jest artystą
 



Zadania główne

Wprowadzenie dziecka w świat muzyki i rozwijanie jego zainteresowań muzycznych.


Nasi Goście

Od października 2010 jesteś naszym . gościem.

Rozwijanie mowy dziecka


Ewa Fałek


Mowa to jedna ze sfer rozwoju dziecka. Wiek przedszkolny jest najlepszym okresem do wspomagania dzieci w rozwoju umysłowym. Nauczycielka Ewa Fałek jest autorką programu pt,,Rozwijanie zasobu słownikowego dziecka w wieku przedszkolnym". Obecnie jest on realizowany w grupie dzieci sześcioletnich.MoĹźe on stanowić pomoc w rozwijaniu zasobu słownikowego dzieci. Bogate słownictwo ułatwia kontakty społeczne. Niezrozumienie znaczenia słów jest przyczyną trudności przy opanowaniu róĹźnorodnych treści. WaĹźna jest równieĹź przychylna postawa dorosłego. Stwarzanie warunków sprzyjających ośmielaniu i werbalnemu ,,otwieraniu" się dzieci. Dostarczanie nowych doświadczeń, przeĹźyć moĹźe przyczynić się do rozwoju słownika dziecka.

Zasadnicze znaczenie poznawcze mowy polega na tym, Ĺźe język słuĹźy dziecku za narzędzie myślenia i stanowi podstawę kształtowania jego pojęć, sądów i rozumowania. Język przekształca równieĹź w istotny sposób spostrzeĹźenia i wyobraĹźenia dziecka, do których bardzo wcześnie włącza się słowo jako niezbędny składnik  ukierunkowujący percepcję zmysłową. Mowa bierze takĹźe bezpośredni udział w działaniu dziecka, stając się regulatorem jego postępowania. W rozwoju języka dziecka wyróĹźnia się trzy etapy. Pierwszy - ,od drugiego roku Ĺźycia do piątego, szóstego jest to tak zwany okres mowy sytuacyjnej polegającej na tym, Ĺźe dziecko odwzorowuje językowo tylko to czego doświadcza zmysłowo i co jest dostępne jego bezpośredniej obserwacji, zwłaszcza jeśli ktoś z opiekunów tę sytuację interpretuje. Dziecko przyswaja sobie wówczas wyraĹźenia językowe obserwując występujące przedmioty i zdarzenia. Ogromną rolę odgrywa w tym okresie praca rodziców i opiekunów, którzy powinni pobudzać rozwój poprzez nieustanne rozmowy, opowiadania, czytelnictwo książek itp. Momentem znaczącym w rozwoju języka dziecka jest piaty rok Ĺźycia.Wówczas dziecko przestaje uĹźywać języka dziecinnego w kontaktach z dorosłymi i rówieśnikami dostosowuje swój język do sytuacji i rodzaju słuchacza; poznaje rozmaite specyficzne wyraĹźenia i zwroty językowe właściwe określonym sytuacjom;w rozmowach podejmuje tematy pozasytuacyjne; uĹźywa języka do organizowania myśli (nazwa jako kryterium klasyfikacji, zapowiadanie celu i planu działania). Dziecko w wieku przedszkolnym jest bardzo wdzięcznym odbiorcą i słuchaczem czytanych tekstów, oglądanych filmów czy audycji telewizyjnych. Niektóre sformułowania czy powiedzonka na długo zapamiętuje i przy odpowiedniej okazji powtarza je jakby były jego własne. Okazją do poznania róĹźnych odmian języka są zabawy tematyczne, czytanie książek. Czytanie dzieciom róĹźnorodnych książek, bajek, opowiadań,stwarza korzystne warunki do rozwoju ich mowy, myślenia, kształtowania podstawowych funkcji słuchowych, aktywizuje wyobraĹşnię i rozwija zainteresowania, a takĹźe wzbogaca wiedzę. Dorosły poprzez dobór literatury /bajki, realistyczne opowiadania, wiersze, komiksy/ umoĹźliwia dzieciom poznanie róĹźnych odmian języka - standardowej, literackiej, gwarowej.

.